“Cap Butaca Buida” bat el rècord d’ocupació teatral a Catalunya amb 55.583 espectadors en un sol dia
17.03.2024
En la seva primera edició, ha mobilitzat 145 teatres d’arreu del país, amb un 92% d’ocupació mitjana, molt per sobre de les dades habituals del mes de març.
Hi han participat teatres privats, públics i ateneus de tot Catalunya, programant 176 espectacles
Isabel Vidal, presidenta d’ADETCA: “Estem davant el naixement de la Diada Nacional del Teatre, un dia d’orgull col·lectiu i amor per la cultura que ha vingut per quedar-se”
En total, 55.583 espectadors han omplert les platees dels 145 espais escènics, entre teatres públics, privats i ateneus d’arreu de Catalunya adherits a la proposta en un sol dissabte. Aquesta xifra significa un rècord absolut d’ocupació a Catalunya, un vertader èxit, que marca l’inici d’un repte cultural per superar-se any rere any; “estem davant del naixement de la Diada Nacional del Teatre, un dia d’orgull col·lectiu i amor per la cultura que ha vingut per quedar-se”, explica Isabel Vidal, presidenta d’Adetca.
“Cap Butaca Buida” ha aconseguit reunir 46.820 espectadors a Barcelona, 2886 a Girona, 1521 a Lleida i 4356 a les comarques de Tarragona.
El públic, el gran protagonista del Cap Butaca Buida
L’èxit de la primera convocatòria del “Cap Butaca Buida” a Catalunya situa la jornada d’avui a Catalunya com l’avantsala de la que esdevindrà la “Diada Nacional del Teatre”, a l’estil d’altres diades culturals massives com Sant Jordi.
El vicepresident d’Adetca i membre de la junta encarregada del projecte, Toni Albaladejo destaca que “per damunt de tot, és un triomf del públic, dels amants de les arts escèniques que han volgut demostrar el seu afecte pel sector sortint en massa a omplir els teatres de Catalunya i fer rècord d’espectadors a les sales del país. Amb tot, aquest èxit és també una oportunitat de creixement en molts sentits: l’any que ve, volem comptar ser més teatres, tenir més públic, programar més espectacles i fer la festa encara més grossa”.
Eduard Voltas, codirector general de Time Out a Espanya i França, assenyala que "Catalunya és una potència teatral i avui ho ha tornat a demostrar. I ho és perquè té sales, actors, directors i productors, però sobretot perquè té públic. Enlloc del món s'havia fet mai una cosa com Cap Butaca Buida. Doncs bé, aquí la farem cada any".
La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, celebra la bona acollida de la iniciativa i ha destacat la seva funció com a “aparador que reflecteix el gran talent teatral que hi ha a casa nostra”. De la mateixa manera, també ha afirmat que la campanya serveix per a “motivar efectivament a tota la ciutadania a conèixer i assistir al seu equipament més proper per a gaudir de les arts escèniques", i ha desitjat que aquesta iniciativa afavoreixi hàbits culturals i faci que la ciutadania assisteixi més al teatre durant la resta de l’any.
La cloenda de la diada s’ha celebrat aquest vespre a El Molino Barcelona amb l’espectacle “Festa Grossa” de Fel Faixedas i Carles Xuriguera, i on els impulsors de la iniciativa i els seus col·laboradors han actualitzat el “marcador del “Cap Butaca Buida”. L’acte, ha acabt amb una trobada festiva que ha comptat amb la presència d’autoritats i personalitats del món de la cultura.
Una iniciativa solidària
“Cap Butaca Buida” ha volgut demostrar al món el potencial cultural de Catalunya i ser, a la vegada, una iniciativa solidària. El sector reclama des de fa anys el 2% del pressupost de la Generalitat per a inversions en cultura i és per aquest motiu que Adetca destinarà aquest mateix percentatge mínim de la recaptació total a l’entitat Pallassos sense fronteres, un projecte que utilitza la cultura com a eina de millora i transformació social.
“Cap Butaca Buida” és una campanya que ha estat possible gràcies a la mobilització ciutadana. Una mobilització que s’ha fet poble a poble, barri a barri, teatre a teatre. Cada català i cada catalana que ha omplert la seva butaca ha estat còmplice d’una fita col·lectiva que traspassa totes les fronteres.
“Cap Butaca Buida” agraeix les nombroses col·laboracions d'entitats del sector mitjans de comunicació, empreses i institucions que han cregut en aquest projecte i s’han sumat a la iniciativa: Teatres Públics; Federació d’Ateneus de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona, Girona, Lleida i Tarragona; AADPC (Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya), CIATRE (Associació
de Companyies de Teatre Professional de Catalunya), TTP (Associació professional de Teatre per a Tots els Públics de Catalunya), UNIMA (Unión Internacional de la Marioneta), l'APCC (Ass. Professionals del Circ de Catalunya) i l'APDC (Ass. Professionals de la Dansa de Catalunya) i l'ACPDC (Ass. Companyies Professionals de la Dansa de Catalunya), PAC (Associació Plataforma d'Arts de Carrer); La Xarxa i Criar.cat; La Vanguardia i Rac1; El Periódico de Catalunya; Diari Ara; El Punt Avui; l’Associació Catalana de Premsa Comarcal; Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC); Teatre Barcelona; Núvol, Fundació per l’Esclerosi Múltiple i les empreses Nivell Publicitari i Promedios.




