FITXA ARTÍSTICA
Títol original: Reunion
Autoria: Fred Uhlman
Traducció: Dolors Udina
Dramatúrgia: Josep Maria Miró
Direcció: Joan Arqué
Intèrprets: Jordi Martínez, Quim Àvila, Max Grosse Majench
Disseny d’escenografia: Xesca Salvà
Disseny de vestuari: Rosa Lugo
Disseny d’il·luminació: Rafel Roca i Jordi Domènec
Espai sonor: Pep Pascual
Projeccions: Erol Ileri
Moviment: Carla Tovías
Direcció de producció: Òscar Balcells
Producció executiva: Judit Codina
Ajudant de direcció i assessorament dramatúrgic: Núria Ramis
Assessoria de direcció: Carla Tovías
Ajudants de producció: Maria Tort i Xavier Amat
Administració: Mònica Cardús
Disseny tècnic: Xavier Xipell “Xipi”
Cap tècnic: Jordi Domènec
Tècnic en gira: Marc Jódar
Cap tècnic del teatre: Roger Muñoz
Construcció d’escenografia: Jorba-Miró i Martí Doy
Comunicació: Núria Olivé i Marta Camprubí (La Tremenda)
Màrqueting i comunicació: Focus
Fotografia: ©Lander Larrañaga (White Horse), ©Aureli Sendra i ©Marta Garcia Cardellach
Disseny gràfic: Aureli Sendra
Aplicacions gràfiques: Santi&Kco
Primera representació al Teatre Goya el 18 d’octubre de 2023
Amb la col·laboració de Velvet events
Agraïments: Nau Ivanov i Teatre Nacional de Catalunya
Amb el suport de l’Institut Català de les Empreses Culturals
Mitjançant un acord amb: The Random House Group Limited, una companyia de Penguin Random House
Distribució: Marta Riera
És una producció de Teatre de l’Aurora
L'amic retrobat és una història d'amistat i descoberta, però també un record a un dels capítols més foscos del passat segle XX i un toc d'alerta a com determinades ideologies poden dinamitar el respecte, la convivència comuna i els cercles i espais íntims.
L'amic retrobat de Fred Uhlman relata a través de la veu d'un home adult, Hans Schwarz, fill d'una família jueva, la mateixa història d'amistat de fa més de tres dècades amb Konradin Von Hohenfels, fill d'una família aristocràtica de Suàbia. Els nois es coneixen al Karl Alexander Gymnasium de Stuttgart, l'escola més famosa de Württenmber, i inicien una intensa relació on comparteixen i conflueixen coneixements, idees, preocupacions i també contradiccions. Inicialment, l'amistat es configura al marge de l'enfrontament polític del país, però, de mica en mica, es veurà enterbolida pels convulsos esdeveniments i la pujada de tensió que es viu a Alemanya a partir de 1933 amb l'ascens del nazisme i l'antisemitisme. Els dos nois no poden viure al marge de les circumstàncies externes que començaran a notar en les seves respectives famílies i que també s'inocularà en la seva amistat provocant la separació definitiva de les seves vides.
El dramaturg Josep Maria Miró s'ha encarregat de l'adaptació teatral d'aquesta coneguda novel·la de Fred Uhlman, amb clares referències autobiogràfiques de l'autor alemany resident a Anglaterra. En aquesta versió, el relat s'essencialitza en la veu dels seus dos protagonistes però amb la presència de tres personatges: Hans adult, Hans jove i Konradin jove.
Es tracta d'una versió fidel a la narració, l'estil i poètica d'Uhlman, però que vol realçar-ne la teatralitat a través de la configuració d'aquestes tres veus que dialoguen entre si: el Hans adult amb el seu propi jo de joventut; el Hans adult amb el record del seu amic Konradin; Hans i Konradin en la seva joventut; i les tres veus en temps diferents.