ZWEIG: BERNANOS
FITXA ARTÍSTICA
Autor: Jaume Capó
Dramaturgia: Frederic Roda i Sadurní Vergés
Ajudant de direcció: Francina G Ars
Direcció: Frederic Roda
Intèrprets: Òscar Intente i Joan Gomila
Espai Escènic i construcció escenografia: Núria i Jordi Castells
Veus en off: Xim Vidal i Caterina Karmany
Il·luminació i comunicació: Antoni Gomila i Servera
Espai sonor: Biel Padilla
Vestuari: Joana Salom
Utileria i producció executiva: Joana Serra
Fotografia i vídeo: Judith Mengual i Giralluna Audiovisuals
Assistència de comunicació: Joana Maria Botellas
Producció: La Fornal d’Espectacles, Mallorca. Amb la col·laboració del Teatre Ponent, Catalunya.
El febrer de 1942, en ple domini nazi durant la Segona Guerra Mundial, dos reconeguts intel·lectuals europeus exiliats al Brasil —l’austriac Stefan Zweig i el francès Georges Bernanos— han concertat una trobada a la finca del francès a Barbacena.
Zweig, d’origen jueu, ha estat proscrit pels nazis, però mai no s’ha arribat a enfrontar obertament amb ells. Bernanos, monàrquic i catòlic ultra conservador, ha passat de l’admiració pel feixisme a una dura condemna després de ser testimoni, a Mallorca, a l’inici de la Guerra Civil espanyola, de la violència dels militars colpistes amb la connivència de l’Església.
Zweig i Bernanos, tot i no conèixer-se personalment, comparteixen l’humanisme i la llibertat de pensament, encara que no sempre amb afinitat, atesos els seus caràcters antitétics. Parlant de la deshumanització en temps de conflictes, del paper de l’intel·lectual, dels nacionalismes i de l’europeisme, de la uniformització i de la globalització social i cultural, es lliuren a una conversa tant il·luminadora com desoladora.
Zweig i Bernanos són dos personatges tan diferents que inicialment costa imaginar que fos possible una conversa profitosa entre ells. Certament, però coincideixen en un punt comú: la llibertat de pensament. Zweig des del punt de vista de l’humanisme cultural europeista, i Bernanos des d’una consciència individual més espiritual.




