L'obra Travesía narra les violències històriques cap als cossos que es troben fora de la norma hetero-cis i que no són tan llunyanes de les que encara vivim avui en dia.
Les Carmelitas piquen de taló, corren, sospiren poemes, ballen i canten, recorrent en cada moment el manifest de la seva existència.
L'espectacle és realitzat per un duet de pallasses travestis creat el 2013 per Gemma Ríos i Carmín Lupe. A partir de la seva subjectivació com a feminitats contrahegemòniques, Carmelitas Clown ocupa els escenaris amb la consciència que, històricament, les dissidències sexe-genèriques han estat silenciades i desterrades dels espais escènics —especialment a l'escena de l'humor— on el mascle sempre ha tingut un paper protagonista. Van iniciar la seva travessia a les varietats de l'under porteño (Buenos Aires), on van guanyar-se l'afecte del públic a base de veritats incòmodes.
Aquesta experiència també es va traslladar a obres de teatre on van cristal·litzar el seu pensament, la seva herència, els seus desitjos i les seves lluites. El domini de la tècnica i el llenguatge en l'art del clown les va posar en complicitat instantània, iniciant així una dialèctica d'actrius, de pallasses, de qui eren en el seu dia a dia. Una dialèctica associativa, alternativa, autogestionada, dissident, de barri, entre la calma altiplànica de la pallassa Lupe (Carmín Lupe) i l'eufòria irreverent de la pallassa Frenesí (Gemma Ríos); rient amb tendresa davant de públics misògins quan encara no era habitual veure pallasses travestis a escena provocant la cultura transfòbica i cisexista.